19-րդ դարի նշանավոր ռուս կոմպոզիտոր Չայկովսկու աշխատանքները ներառել են սիմֆոնիաներ, կոնցերտներ, օպերաներ, բալետներ և կամերային երաժշտություն: Նա եղել է առաջին ռուս կոմպոզիտորը, ով մեծ ճանաչում է ունեցել միջազգային մակարտակով: Նա չի խուսափել իր աշխատանքում ներառել արևմտյան ազդեցության տարրեր, ինչպես նաև հանդես գալ որպես հյուր-դիրիժոր Եվրոպայի և ԱՄՆ-ի բեմերում: Նրա երաժշտությունը համատեղել է խորը ռուսական զգայունությունը արևմտյան դասական երաժշտության ավանդույթների հետ, որի համար նա նշանակալիորեն առանձանացել է իր ժամանակակիցներից:
Չայկովսկին եղել է չափազանց զգայուն և հուզական մի անձնավորություն: Ոմանք այս դիմագիծը կապել են իր սեռական կողմնորոշման հետ՝ պնդելով, որ, քանի որ նա չի կարողացել ազատ և անկաշկանդ ապրել իր սեռական կյանքով, իր հիասթափությունը, անհանգստությունը և զայրույթը ամբողջությամբ արտահայտել է երաժշտության միջոցով: Չայկովսկու երաժշտության մեղեդայնությունն ու զգացմունքների արտահայտման անմիջականությունը և ուժգնությունը պատճառ են հանդիսացել, որ ոմանք նրա երաժշտությունը համարեն ցանցառ և գռեհիկ:
Վաղ կյանք, վաղ վերքեր
Պյոտր Իլյիչ Չայկովսկին ծնվել է Ռուսաստանի Ուդմուրթիայում, 1840 թ. մայիսի 7 -ին: Նա սկսել է դաշնամուր նվագել սովորել հինգ տարեկան հասակից: Նրա ծնողները խրախուսել են երաժշտության ուսումը, բայց 1850 թ. որոշել են փոքրիկ Պյոտրին ուղարկել ցարական իրավագիտության ուսումնարան (Императорское училище правоведения) մայրաքաղաք Սանկտ-Պետերբուրգում: Ժամանակին սա ամենահեղինակավոր գիշերօթիկ դպրոցներից մեկն էր, որը կրթում և պատրաստում էր հիմնականում միջին խավի տղաներին՝ ռազմական և պետական կարիերայի համար:
Մորից բաժանվելը՝ գիշերօթիկ դպրոց հաճախելու համար, Չայկովսկու մոտ առաջացրել է զգացական շոկ, որը նրան տանջել է իր ողջ կյանքի ընթացքում: Մոր մահը չորս տարի անց, երբ Չայկովսկին հազիվ 14 տարեկան է եղել, է՛լ ավելի է քայքայել նրան: Նա սգացել է մոր կորուստը ողջ կյանքի ընթացքում և այն համարել է «չափազանց կարևոր իրադարձություն», որը ձևավորել է իր կյանքը: Ավելի քան 25 տարիներ անց, մի նամակում գրել է՝ «Այդ սարսափելի օրվա ամեն մի պահը վառ է մնացել ինձ համար, կարծես թե դա պատահել է երեկ»:
Ցարական իրավագիտության ուսումնարանում իր բուն ուսմանը զուգահեռ Չայկովսկին շարունակել է իր երաժշտության դասերը: Ի դեպ՝ իր մոր կորուստը նրան մղել է փորձել առաջին իր լուրջ կոմպոզիցիան՝ մի վալս՝ նրա հիշատակին: Եվ սա, փաստորեն, սկիզբն է հանդիսացել մի օրինաչափության. գտնվելով ծանր զգացական իրավիճակներում՝ նա ստեղծագործել է երաժշտական կտորներ՝ արտահայտելու համար իր ապրումները և հակադրվելու համար իր նեղվածությանը:
Իրավագիտության գիշերօթիկում ապրելու առավելություններից մեկն այն է եղել, որ Չայկովսկին հնարավորություն է ստացել հանդիպել և ընկերանալ իր նման տղաների հետ: Այնտեղ Չայկովսկին գտել է իր առաջին գեյ ընկերներին, այդ թվում՝ հետագա բանաստեղծ Ալեքսեյ Ապուխտինին (Алексей Николаевич Апухтин) (1840-1893):
Սերգեյ Կիրեյևը |
Երաժշտական կարիերայի սկիզբը
Չայկովսկին սկսել է աշխատել արդարադատության նախարարությունում, բայց երբ հիմնվել է Սանկտ Պետերբուրգի կոնսերվատորիան 1862 թ., որը, փաստորեն, եղել է Ռուսաստանի առաջին երաժշտական ինստիտուտը, նա ընդունվել է սովորալու երաժշտություն: Այս նախաձեռնությունը նրան թույլ է տվել անցում կատարել դեպի երաժշտական կարիերա:
Չայկովսկին աշակերտել է նշանավոր դաշնակահար Անտոն Ռուբինշտեյնին (Антон Григорьевич Рубинштейн): Նա խորապես ծանոթացել է երաժշտական նյութի կազմակերպման եվրոպական սկզբունքներին և ձևերին: Ուսումը թույլ է տվել նրան հետագայում իր ոճում հաջողությամբ հաշտեցնել ռուսական և եվրոպական ազդեցությունները:
Նա առաջինն է եղել, ով ավարտել է Սանկտ Պետերբուրգի կոնսերվատորիան: Ապա նա առաջադրվել է երաժշտության տեսության դասախոսի պաշտոնի համար նորաբաց Մոսկվայի կոնսերվատորիայում: 1867-ից 1878-ը, Չայկովսկին համատեղել է կոնսերվատորիայում իր դասախոսական աշխատանքը երաժշտաքննադատության հետ, միաժամանակ շարունակելով ստեղծագործել:
Լարվածություն ազգայնականների հետ
Այդ ժամանակ Ռուսական երաժշտական շրջանակներում կար մի ազգայնական հոսանք, որի նպատակն էր հենվել ժողովրդական բանահյուսության ավանդույթների վրա՝ ընդդեմ «արևմտյան ազդեցության»: Այսպես կոչված «Հզոր խմբակի» (Могучая кучка) անդամները կոմպոզիցիայի ոլորտում մասնագիտորեն վերապատրաստված չէին, բայց ինչ-որ չափով ունեին երաժշտական իմացություն: Նրանք դեմ էին եվրոպական ոճի ակադեմիական ուսուցմանը և, բնականաբար, խիստ բացասական էին վերբերվում Սանկտ-Պետերբուրգի և Մոսկվայի նորաստեղծ կոնսերվատորիաներին:
Չայկովսկու և «Հզոր խմբակի» միջև երաժշտական փիլիսոփայությունների տարբերությունների շուրջ լարվածությունը շարունակվել է երկար ժամանակ, ավելի կամ պակաս թեժացման պահերով: Այդուամենայնիվ, խմբակի անդամներից մեկի՝ Միլի Բալակիրևի (Милий Алексеевич Балакирев) համագործակցությամբ է Չայկովսկին ստեղծել իր առաջին գլուխգործոցը՝ «Ռոմեո և Ջուլիետ» նախերգանք-ֆանտազիան: Ի դեպ՝ Չայկովսկին խորապես ոգեշնչված է եղել Շեքսպիրի գրություններից, որոնց հիման վրա հետագայում կազմել է այլ գործեր: Ընդհանուր առմամբ, գրականությունը անչափ ազդեցիկ դեր է ունեցել Չայկովսկու գործունեության վրա և նա բազմաթիվ ստեղծագործություններ է կազմել ըստ Պուշկինի, Բայրոնի և Գոգոլի:
Կոնսերվատորիայի իր ուսանողներից մեկը՝ Էդուարդ Զակը (Эдуард Эдуардович Зак), եղել է «Ռոմեո և Ջուլիետ» նախերգանքի զգացական ոգեշնչման աղբյուրը: Չայկովսկին կրքոտ կերպով սիրահարվել է Զակին, ով այդ ժամանակ եղել է 15 տարեկան պատանի: Նա իր սիրո կուլմինացիայի ժամանակ է գրել նախերգանքը: Մի քանի տարի անց՝ 1873 թ., Չայկովսկին քայքայվել է, երբ լսել է Զակի ինքնասպանության մասին 19 տարեկան հասակում, անհայտ պատճառներով: Նա երբեք չի մոռացել Զակին և նրա հանդեպ իր սերը: Օրինակ՝ 14 տարի անց՝ 1887 թ. սեպտեմբերին, իր օրագրում նա կատարել է հետևյալ գրառումը․
«Կրկին մտածեցի և հիշեցի Զակին: Թե ինչպես զարմանալիորեն հստակ եմ հիշում նրան, նրա ձայնի հնչեղությունը, նրա շարժումները, բայց հատկապես՝ նրա՝ երբեմն աննախադեպ հրաշալի դեմքի արտահայտությունը: Ես չեմ կարողանում հասկանալ, որ նա այլևս չկա: Նրա մահը, այսինքն նրա լիովին չգոյությունը վեր է իմ ըմբռնումից: Ինձ թվում է, որ ես երբեք ոչ ոքի այնքան ուժգնությամբ չեմ սիրել, որքան նրան: Աստվա՜ծ իմ: Անկախ նրանից, թե այն ժամանակ ինչեր ինձ ասացին, և ինչպես եմ փորձում մխիթարել ինքս ինձ, նրա հանդեպ իմ (գործած) հանցանքը սարսափելի է: Եվ միևնույն ժամանակ, ես նրան սիրեցի, այսինքն՝ ոչ թե սիրեցի, այլ դեռևս սիրում եմ, և նրա մասին հուշերը ինձ համար սրբություն են»:
«Ռոմեո և Ջուլիետ»-ի հաջողությանը հաջորդեց Չայկովսկու դաշնամուրի առաջին կոնցերտի (աշխ. թիվ 23) պրեմիերան 1875 թ. և առաջին բալետի՝ «Կարապի լճի» (աշխ. թիվ 20) հանձնարարականը:
Հարկ է նշել, որ իր նախնական տարիների ընթացքում՝ որպես կոմպոզիտոր, հազվադեպ են եղել Չայկովսկու հաջողությունները և դրանք նվաճվել են հսկայական ջանքերի շնորհիվ: Որոշ երաժշտաքննադատներ եղել են կոպիտ և անխիղճ, որը նրա մեջ ամրապնդել են ցմահ զգայունություն քննադատության հանդեպ: Որպես նոր և դինամիկ հաղորդակցության միջոց, տպագիր մամուլը ժամանակին էական դեր է խաղացել հանրային կարծիք ձևավորելու գործում, դյուրացրել կամ կործանել նոր տաղանդների կարիերան:
Մեկ այլ գործոն, որը առնվազն իր կարիերայի վաղ տարիներին տանջել է Չայկովսկուն, եղել է իր սեռական կողմնորոշման հարցը և մասնավորապես՝ դրա բացահայտման վախը: Նա ունեցել է հակասական վերաբերմունք իր նույնասեռականության նկատմամբ: Մի կողմից, նա այն համարել է բնական և չի փորձել ճնշել իր հուզական, զգացական և սեռական գրավչությունը տղամարդկանց նկատմամբ: Ի դեպ՝ նա իրեն շրջապատած է եղել բազմաթիվ նույնասեռական և երկսեռական տղամարդկանցով: Նրա մի շարք ամենամտերիմ ընկերները և երաժիշտ գործընկերները, այդ թվում`որոշ իր նախորդ ուսանողները, ինչպես Վլադիմիր Շիլովսկին (Владимир Степанович Шиловский), եղել են նույնասեռական կամ երկսեռականներ:
Իսկ մյուս կողմից, Չայկովսկին չի ցանկացել անտեսել հասարակական տրամադրությունները. նա բնությամբ եղել է պահպանողական: Իր սիրային կյանքի և սեռական հարաբերությունների հարցում նա եղել է շատ պարկեշտ և մեծ մասամբ առանձնացրել է այդ երկուսը: Նա չի ցանկացել բացահայտ ապրել մի ինչ-որ տղամարդ զուգընկերոջ հետ և խուսափել է սեռական շփումներից նույնասեռական կամ երկսեռական այն տղամարդկանց հետ, ովքեր իր անմիջական հասարակական շրջանակի մեջ են եղել, նույնիսկ, երբ նրանց սիրահարված է եղել:
Սիրո և սեքսի տարանջատումը, իհարկե, եղել է խորը հոգեկան խռովմունքի աղբյուր: Իր նամակներից մեկում, նա խոստովանել է՝ «ես ճանաչել եմ սերը, բայց երբեք չեմ ճանաչել այն երջանկությունը, որը սերը կարող է հայթայթել»:
Չայկովսկին կազմել է իր դաշնամուրի առաջին կոնցերտը (աշխ. թիվ 23) 1874-1875 թ., և վերանայել է այն երկու անգամ՝ 1879 թ. և ապա 1888-90 թ.:Մենակատար՝ Միխայիլ ՊլետնևՄոսկվայի ռադիոսիմֆոնիկ նվագախումբի կատարմամբ Դիրիժոր՝ Վլադիմիր Ֆեդոսեյև
Սեռական շփումների համար, նա պարբերաբար ձգտել է անանուն հանդիպումներ նրանց հետ, ովքեր հիմնականում իր շրջանակից և նույնիսկ իր դասակարգից դուրս են եղել (սպասարկուներ, վարորդներ, և այլն): Սա է եղել, թերևս, պատճառներից մեկը, թե ինչու է նա նման հանդիպումներից հետո որոշակի զղջման և նույնիսկ մեղքի զգացում:
Անձնական հանգամանքներից բացի՝ նրան նաև մտահոգել է, թե ինչպես կարող է իր սեռական կողմնորոշման հնարավոր բացահայտումը ազդել իր ընտանիքի ու հարազատների վրա: Կարևոր է նշել, որ ժամանակին ռուս հասարակությունը անընդունելի էր համարում նույնասեռականությունը և դա նույնիսկ արգելված էր օրենքով: Սկսած 1832 թ. Նիկոլայ 1-ինից, օրենքի հոդված 995-ը արգիլում էր նույնասեռական վարքագծի բոլոր ձևերը, թեև դատարանները հակված էին սահմանափակել օրենքի մեկնաբանությունը անալ սեքսի (սոդոմականության) շրջանակում: Հոդված 995-ի համաձայն` դատապարտված անձինք սովորաբար աքսորվում էին Սիբիր, 4-5 տարվա ժամկետով:
Հարկ է նշել, որ օրենքը չէր կիրառվում բարձր խավերի ներկայացուցոիչների նկատմամբ: Ցարական ընտանիքի և ազնվականության շարքերում կային նշանավոր մարդիկ, ովքեր հայտնի էին որպես նույնասեռականներ կամ երկսեռականներ և, այդուամենայնիվ, ապրում էին անհոգ, այդ թվում՝ Մեծն դյուք Սերգեյ Ռոմանովը (Сергей Александрович) և Իշխան Վլադիմիր Մեշչերսկին (Владимир Петрович Мещерский): Չայկովսկին, սակայն, լինելով իր կարիերայի վաղ փուլում, մասամբ անհայտ մի մարդ, դեռ չէր կարող ապավինել նման ոչ պաշտոնական «արտոնությանը»:
ՀՈԴՎԱԾԻ ՇԱՐՈՒՆԱԿՈՒԹՅՈՒՆԸ >>> ԱՅՍՏԵՂ
ՀՈԴՎԱԾԻ ՇԱՐՈՒՆԱԿՈՒԹՅՈՒՆԸ >>> ԱՅՍՏԵՂ
No comments:
Post a Comment