«Ինքնադիմանկար», 1901 թ. |
Իոժիեն Յանսոնի երկու ինքնադիմանկարները, որոնք նա նկարել է 1901 և 1910 թ., լավագույնս բացահայտում են Յանսոնի ստեղծագործական երկու առանձին ժամանակաշրջաններում ունեցած իր հոգեվիճակը, ինչպես նաև իր վերաբերմունքը իր աշխատանքի նկատմամբ:
1901 թ. նկարում, նա ինքն իրեն պատկերել է իր Սեդերմալմի ստուդիայում, կանգնած պատուհանների առջև: Իր ետևում ներկայացրել է իր առաջին շրջանի հիմնական թեման` գիշերային Ստոկհոլմը, այդ շրջանի բնորոշ վրձինի կոշտ հարվածներով և խորը կապույտ գույնով: Իսկ երկրորդ նկարում, Յանսոնը իրեն պատկերել է մի բաղնիքում, դեպի նկարի դիտողը քայլելիս, մինչդեռ հետեվի պլանում պատկերել է իր երկրորդ շրջանի հիմնական թեման` մերկ տղամարդիկ:
«Ինքնադիմանկար», 1910 թ. |
Սեռական կողմնորոշման հարցը
Իոժիեն Յանսոնի սեռական կողմնորոշման հարցը երկար տարիներ քննարկման թեմա է եղել իր մահից հետո:
Իր կյանքի ընթացքում, մինչև 1900 թ., նա վարել է շատ պարտկեշտ, մեկուսի և ինքնամփոփ կյանք: Նա երբեք չի ամուսնացել կամ չի հրապարակավ կապված եղել որևե մի կնոջ հետ: Իսկ 1900 թ. հետո, նա սովորաբար երևացել է տղամարդկանց հետ: Նրա մահից հետո 1915 թ., 53 տարեկան հասակում նրա մայրն ու եղբայրն այրել են իր բոլոր նամակները, այլ փաստաթղթեր և մի շարք գծանկարներ, ամենայն հավանականությամբ, խուսափելու համար հավանական սկանդալներից: Հիշենք, որ Շվեդիայում նույնասեռականությունը անօրինական է եղել մինչեւ 1944 թ.:
Ինչ վերաբերում է ոչնչացված գծագրերին, անշուշտ, ոչ ոք չի կարող վստահորեն հաստատել դրանց բովանդակությունը: Ակնհայտորեն, դրանք եղել են շատ ավելի «ցնցող» քան իր նկարած մերկ տղամարդիկ և հավանաբար ներառել են սեռական բնույթի բացահայտ պատկերներ:
Իհարկե, Յանսոնի մայրը և եղբայրը չէին կարող ոչնչացնել այն նամակները, որոնք նա գրել էր այլոց, այդ թվում որոշակի Նիլս Սանթեսոնին (Nils Santesson)(1873-1960 թ.): Սանթեսոնը Յանսոնի մտերիմ ընկերներից է եղել: Նա մեղադրվել է «սոդոմականությամբ» 1906 թ.: Լինելով խոշոր մի արդյունաբերողի որդի և կաթոլիկ քահանայության թեկնածու, նա ձերբակալվել է այն բանից հետո, երբ իր հոր ձուլման բանվորներից մեկը գրած իր ինքնասպանության նամակում նրան մեղադրել էր իր «մարմինը պղծելով»:
Սանթեսոնի դատավարությունը դարձել է Ստոկհոլմի դարասկզբյան խոշոր սկանդալը, իսկ, բանտից ազատ արձակվելուց հետո, նա հեռացել է երկրից և հաստատվել Փարիզում: Ֆրանսիայում իր բնակվելու տարիներին, նա շարունակել է նամակագրել Յանսոնի հետ, և Սանթեսոնին ուղղված Յանսոնի նամակները պահպանվել են: (Հետաքրքիր է, որ նշված բանվորի ինքնասպանության փորձը անհաջող է անցել, և վերականգնվելուց հետո նա նաև դատապարտվել է նույնասեռականության մեղադրանքով):
Հետաքրքիր է, որ Յանսոնի սեռական կողմնորոշման հաստատումից հետո, որոշ թանգարաններ, այդ թվում Թիլի պատկերասրահը, նրա կտավները տեղափոխել են իրենց պահեստ և դրանք ցուցադրել են այլևս միայն ժամանակավոր ցուցահանդեսների առիթով: Սակայն, 2000 թ. ի վեր, Յանսոնի աշխատանքը սկսել է ստանալ այն ուշադրությունը, որին արժանի է, և կրկին ցուցադրվել մշտական հավաքածուների շարքերում:
Շվեդիայի ազգային գրադարանում պահպանվող Նիլս Սանթեսոնի արխիվները ներառում են մի քանի լուսանկարներ, որոնք Յանսոնն է նկարահանել կամ որոնց մեջ նա նկարհանվել է, Նավատորմի բաղնիքում և իր արվեստանոցում: Նմուշները հետևյալն են`
Իոժիեն Յանսոնը, անանուն հեղինակ, Նավատորմի բաղնիք, Նիլս Սանթեսոնի արխիվներ: |
Իոժիեն Յանսոնը (աջ կողմում) և Քնութ Նյումանը, անանուն հեղինակ, Նավատորմի բաղնիք, 1912 թ.: |
Իոժիեն Յանսոնը սուզվելիս, անանուն հեղինակ, Նավատորմի բաղնիք, Նիլս Սանթեսոնի արխիվներ: |
Իոժիեն Յանսոնը, Քնութ Նյումանը և երկու այլ մոդելներ, անանուն հեղինակ, Նավատորմի բաղնիք: |
«Բաղնիքի բռնցքամարտիկները», Իոժիեն Յանսոն, Նիլս Սանթեսոնի արխիվներ: |
Երեք մարզիկ մոդելներ Յանսոնի ստուդիայում, անանուն հեղինակ, 1911 թ. |
Վազքի մրցույթ, անանուն հեղինակ, Նավատորմի բաղնիք |
____________________________________________________
Իոժիեն Յանսոնի կյանքն ու արվեստը
օնլայն ցուցահանդես 5 մասով
1. Նկարիչի վաղ կյանքը >>> ԱՅՍՏԵՂ
2. Կապույտ ժամանակաշրջանը >>> ԱՅՍՏԵՂ
3. Տաղանդի ազատ արտահայտությունը >>> ԱՅՍՏԵՂ
4. Մերկ տղամարդկանց ժամանակաշրջանը >>> ԱՅՍՏԵՂ
5. Նկարիչի սեռական ինքնությունը >>> ԱՅՍՏԵՂ
No comments:
Post a Comment